احذر من ألم اليد اليسرى واخطر اعراض امراض القلب

إهمال اعراض امراض القلب زي ألم اليد اليسرى واعتباره الم بسيط في العضلات وممكن علاجه بالمسكنات، ده خطر على صحتنا سواء في مرحلة الشباب أو كبار السن وسواء في الرجال أو النساء.

وصحيح إن اعراض امراض القلب كتير، لكن ألم اليد اليسرى تحديدًا ممكن يكون دليل على الإصابة بالذبحة الصدرية المفاجئة أو جلطة في القلب، في الفيديو ده بيوضح دكتور سامح علام استاذ دكتور أمراض القلب بكلية طب الأزهر ايه هي العلاقة بين ألم اليد اليسرى و اعراض امراض القلب المختلفة.

امتى ألم اليد اليسرى يكون عرض من اعراض امراض القلب؟

ألم اليد اليسرى من أشهر و اخطر اعراض امراض القلب المختلفة خصوصًا لو شعر المريض بضغط وثقل على القلب والصدر مع ألم اليد اليسرى، وقتها هيكون إشارة على قرب الإصابة بمرض من امراض القلب زي:

النوبة القلبية

النوبة القلبية من أشهر امراض القلب الخطيرة في السنين الأخيرة، والإحساس بدرجة من درجات ألم اليد اليسرى مع ألم في الصدر بيكون من أوضح علامات النوبة القلبية نتيجة صعوبة أو انسداد كامل في تدفق الدم إلى عضلة القلب.

وبيعتبر ألم اليد اليسرى من النوع ده عرض من اعراض امراض القلب واعراض النوبة القلبية لأن الدماغ بتكون مش قادرة تفرق وتعمل عزل للمصدر الحقيقي للألم نتيجة إن الأعصاب اللي بتتفرع من القلب للذراع، بترسل إشارات عصبية لنفس خلايا الدماغ في نفس الوقت وبالتالي بيشعر المصاب بالنوبة القلبية بألم في القلب و ألم في اليد اليسرى في نفس اللحظة وبيعتبروا من اعراض النوبة القلبية مشتركة الحدوث.

والإصابة بألم في جزئين مختلفين من الجسم في نفس اللحظة معروف طبيًا وعلميًا بـ الألم الرجيع.

الذبحة الصدرية

الذبحة الصدرية لها أنواع كتير و بتعتبر من اخطر امراض القلب في شدة الإصابة والألم، وبتشتهر اعراض الذبحة الصدرية في الاحساس بألم وضغط مؤقت في الصدر مع ألم في القلب والذراع والكتف أحيانًا، وبيحس المصاب بعرض من اعراض الذبحة الصدرية نتيحة انسداد الشرايين المسؤولة عن تزويد القلب بالدم والأكسجين أو لأي سبب تاني بيمنع وصول الأكسجين للقلب.
وبتختلف شدة الم الذبحة الصدرية على حسب درجة انسداد الشرايين أو قلة وصول الأكسجين للقلب.

عوامل خطر الإصابة بمرض من امراض القلب

كتير من امراض القلب بتكون وراثية أو غير معروفة السبب زي ثقب القلب عند حديثي الولادة و القلب اليميني يعني وجود القلب في اليمين على عكس الطبيعي إن مكانه يميل للجهة اليسرى من الجسم، ومن أشهر عوامل خطر الإصابة بمرض من امراض القلب هي:

التاريخ العائلي مشهور بالإصابة بمرض من امراض القلب

التقدم في العمر أحيانًا ممكن يكون سبب من اسباب امراض القلب

 التدخين الشره المستمر لأنه بيتسبب في قصور و انسداد الشرايين.

الضغط العالي المستمر نتيجة إهمال المتابعة مع الدكتور أو عدم الالتزام بالعلاج.

6

ارتفاع نسبة الكوليسترول في الدم نتيجة عادات غذائية مضرة

s

السمنة و زيادة الوزن بشدة عن الطبيعي لأنها بتتسبب في امراض الشرايين.

ايه الاسعافات الأولية عند الإصابة بأعراض النوبة القلبية؟

زي ما قولنا إن النوبة القلبية و اعراضها زي ألم اليد اليسرى وألم القلب من أشهر امراض القلب، وكلما تم التعامل مع المصاب بسرعة ومهنية طبية وكفاءة، كلما زادت نسبة إنقاذ حياة المصاب

في الفيديو ده  بيشرح دكتور سامح علام أستاذ دكتور أمراض القلب بكلية طب الأزهر، ايه أهم خطوات الاسعافات الأولية لإنقاذ حياة المصاب بالنوبة القلبية في الدقايق الأولى من الإصابة.

أسباب ألم اليد اليسرى غير مرتبطة بـ اعراض امراض القلب

اسباب الم اليد اليسرى كتير ومش شرط دايمًا تكون من اعراض امراض القلب، زي:

  • النقرس: وهو نوع من انواع التهاب المفاصل الحاد، وعادةً بيعاني المصابون بالنقرس باعراض تانية غير ألم اليد اليسرى واليمنى وجميع مفاصل الجسم، زي احمرار الجلد والرغبة المستمرة في الحكة بسبب الاحساس بحرقة في الجلد لدرجة إن المصاب ممكن ميقدرش يكمل نومه بسبب الإحساس ان إيده مشتعلة.
  • إصابات في اليد اليسرى: زي الوقوع عليها أو التواءها، أو تني الصوابع أو رسغ اليد بشكل مبالغ فيه، أو الإجهاد المتكرر بسبب رفع وزن تقيل باليد اليسرى أو بسبب ممارسة التمارين الرياضية من غير أخد الاحتياطات الكافية.
  • خلع في مفاصل اليد اليسرى: أو الأصابع وبالتالي وجع شديد في اليد كلها وبيكون مفاجئ وغير متوقع ويلزم التوجه إلى المستشفى فورًا.
  • الإصابة بالتكيس العقدي: وهو عبارة عن كتلة تشبه الكيس فيها سوايل ويحصل للكتلة دي التهاب وبالتالي يحس المصاب بوجع شديد مكان الإصابة، التكيس العقدي ممكن يكون من أسباب ألم اليد اليسرى وممكن يكون في مكان آخر من الجسم على حسب مكان التكيس ووجود الكتلة الملتهبة.
  • متلازمة النفق الرسغي: وهي عبارة عن اضطرابات عصبية بتأثر على اليد وتتسبب في الإحساس بألم في الذراع كله والمفاصل والرسغ والأصابع، وتخدير أو تنميل في اليد لدرجة عدم القدرة على التحكم فيها، وفي الأغلب بيزداد الألم بليل و وقت النوم.
  • التهاب مفاصل اليد اليسرى: من أشهر أسباب ألم اليد اليسرى بكل تأكيد، وعادة بيحس المصاب بألم التهاب المفاصل نتيجة عدم قلة كفاءة الغضاريف في منطقة الألم والمسؤولة عن سلاسة حركة المفاصل سواء مفاصل اليد أو مفاصل القدم أو غيرها من مفاصل الجسم المعروفة.
  • التهاب المفاصل التنكسي: وهو عبارة عن نوع من انواع التهاب المصاب بيتسبب في الم الذراع أو الم اليد اليسرى وأي مفاصل أخرى تم إصابتها نتيجة التقدم في العمر أو خلع أو كسر في الجزء المصاب، وغالبًا النوع ده من الألم بيستجيب بسهولة لأدوية المسكنات او والعلاج الطبيعي إذا نصح بيه الدكتور المعالج.
  • متلازمة دي كورفان: وهي عبارة عن ألم شديد في المنطقة المصابة بالتهاب الأوتار يعنش مش شرط أن يكون الم اليد اليسرى بس وممكن الإحساس بالألم يكون في أماكن اوتار أخرى مختلفة في الجسم، وغالبًا ألم اليد اليسرى بسبب المتلازمة دي بيظهر فجأة لو حاول الشخص يعمل قبضة باليد اليسرى أو أنه يستخدم اليد اليسرى في رفع شئ تقيل.

امتى لازم المصاب يتوجه بزيارة دكتور قلب ممتاز عند الشعور بـ ألم في اليد اليسرى؟

لازم المصاب يتوجه إلى الطوارئ أو اقرب دكتور قلب ممتاز في حالة الشعور بـ ألم في اليد اليسرى وبعض اعراض امراض القلب الأخرى زي:

  • ألم شديد فجأة في الذراع، الكتف، أو الهر، بالإضافة إلى ثقل وألم على الصدر لأن دا من أشهر اعراض امراض القلب والنوبة القلبية
  • ظهور آلام في الذراع، الظهر، الكتف عند بذل اي مجهود مهما كان بسيط أو عند رفع أي حاجة وزنها من متوسط لثقيل لأن ده من اعراض الذبحة الصدرية
  • ضيق التنفس المستمر من غير أسباب واضحة.

تقدر تطمن على صحة قلبك من خلال استشارة مجانية أونلاين مع دكتور سامح علام من خلال الضغط على زر الاستشارة

استشير دكتور سامح علام